Reilu kauppa

19Reilu kauppa on tuottajien, maahantuojien, kauppojen ja kuluttajien välistä yhteistyötä, jolla halutaan kuluttajille viestittää tuotteiden alkuperästä ja yhteiskunnallisesti vastuullisista tuotantotavoista. Reilu kauppa tunnetaan myös oikeudenmukaisen hinnan maksamisesta sertifikaatin piirissä oleville järjestöille, jotka voivat sijoittaa saamansa Reilun kaupan lisän yhteisönsä kehittämiseen.

Reilu kauppa on kuitenkin paljon muutakin kuin aiemmin mainitut seikat. Tavoitteena on käydä kauppaa mahdollisimman suoraan tuottajien kanssa, ja tämän takia tuotantoketjusta on karsittu ylimääräisiä välikäsiä. Reilun kaupan tehtävänä on taata tuottajille pitkät kauppasuhteet ja antaa mahdollisuuden ennakkorahoitukseen. Pitkien kauppasuhteiden ansioista tuottajalla on vakaat työolot ja ennakkorahoituksen ansiosta hänen ei tarvitse ottaa lainaa tuotannon kehittämiseen. Yhteistyöllä pyritään parantamaan myös tuottajien asemaa ja pääsyä markkinoille sekä tekemään työtä kestävän kehityksen puolesta.

Reilu kauppa ei ole kehitysapua, vaan sen tarkoitus on luoda pientuottajalle mahdollisuus elää omalla työllään ja kehittää omaa yhteiskuntaansa. Tavoitteena on myös tarjota kuluttajille eettinen vaihtoehto. Reilun kaupan järjestelmät eivät periaatteessa pyri ehkäisemään kilpailua, vaan tarkoitus on lisätä itsenäisten kaupallisten tuottajien määrää, ja tehdä kilpailusta reilumpaa sekä tuottajan, kuluttajan että luonnon kannalta.

Maailmankaupat

Maailmankauppa Juuttiputiikki on Maailmankauppojen liiton jäsen. Olemme sitoutuneet toiminnassamme Maailmankauppojen liiton kriteereihin Suomen Maailmankaupoille. Maailmankauppojen tarkoituksena on pyrkiä parantamaan kehitysmaiden pientuottajien asemaa ja elinoloja oikeudenmukaisen kaupankäynnin ja tiedotustyön avulla.

Reilu kauppa vaikuttaa alueelliseen sekä eri ihmisryhmien väliseen tasa-arvoon. Tuottajaryhmät ovat lähes poikkeuksetta pieniä osuuskuntia tai muita yhteisöjä maaseudulla, jossa niiden merkitys yhteiskunnassa heikossa asemassa olevien, mm. naisten ja vammaisten, työllistäjänä on suuri. Maailmankaupat haluavat myös muuttaa perinteistä asetelmaa kehitysmaista raaka-aineiden tuottajina suosimalla alkuperämaassa mahdollisimman pitkälle jalostettuja tuotteita. Vaikka reilun kaupan tuotteiden hinnat voivat olla korkeammat kuin toisessa vastaavassa tuotteessa, tuotteen taustat ovat kunnossa ja alkuperä on tunnettu.

Lue lisää: